Brrrrroem daar komt een auto aan, HAP in de de garage

Brrrrroem daar komt een auto aan, HAP in de garage.

 

Brrrrroem daar komt een auto aan, hap zo in de garage! Zit je ook weleens zo aan tafel met je dreumes/peuter om er een hap groente in te krijgen?

Als opvoed- en gezinscoach krijg ik regelmatig te maken met ouders die zich zorgen maken over het eetgedrag van hun kind.

Tijdens de workshops die ik geef is “het eten” bijna altijd een onderwerp van gesprek.

Het is normaal dat jonge kinderen vaak voedsel weigeren. Dit heeft met de leeftijd en psychologische factoren te maken.

In de meeste gevallen wordt je kind kieskeuriger na het eerste levensjaar. At je kleine eerst alles en nu krijg je er niks meer in wat ook maar enigszins gezond is?

Vaak heeft het niet eten meer met de peuterpuberteit te maken dan met het eten zelf. Peuters zeggen tegen veel dingen nee, dus ook tegen eten. Ze zeggen bij voorbaat al nee om te kijken wat er dan gebeurt. En wij als ouders doen een heleboel: We maken van een hapje op de lepel een auto die in de garage (mond van je kind) moet parkeren, of we zingen liedjes, we beginnen te mopperen of worden boos, we roeren er appelmoes doorheen of de we pakken de ipad erbij voor het gemak.

Voor je kind is deze reactie interessant wat ervoor zal zorgen dat hij of zij de volgende keer weer nee zegt tegen het eten.

Alle deskundigen zijn het erover eens; geen strijd aan tafel. Laat het los en accepteer dat je kind (tijdelijk) minder goed eet. Je mag ervan uitgaan dat in de meeste gevallen een kind goed weet wat hij/zij nodig heeft en zolang het kind in zijn eigen groeilijn blijft groeien dan is er meestal weinig om je zorgen over te maken.  (Uitzonderingen daar gelaten, soms is er een medische oorzaak of een andere oorzaak, waar hulp voor nodig is)

Met de volgende tips houd je het gezellig aan tafel:

 

  • Ga de strijd niet aan. Schenk zo min mogelijk aandacht aan het niet willen eten.
  • Zorg ervoor dat je kind trek heeft als jullie aan tafel gaan.
  • Een toetje hoort gewoon bij de maaltijd, dus geef je kind een toetje ook als hij slecht gegeten heeft.
  • Dwing je kind niet om zijn bord leeg te eten. Met een dobbelsteen kan je bijvoorbeeld spelenderwijs het aantal hapjes bepalen.
  • Een kind hongert zichzelf niet uit en gaat na een paar dagen vaak wel weer meer eten.
  • Denk je echt dat je kind voedingsstoffen en vitamines tekort komt, maak dan eens een smoothie, misschien drinkt je kind die wel lekker op.
  • Zorg (hoe moeilijk dat soms ook is) om zelf rustig te zijn en te zorgen voor een gezellige sfeer aan tafel.

 

Lukt het met bovenstaande tips na een poosje niet om de sfeer aan tafel positief te houden en krijg je je kind met geen mogelijkheid aan het eten? Neem dan gerust contact met mij op, zodat we jullie situatie samen kunnen bekijken. Je kan je ook aanmelden voor een workshop om met andere opvoeders ervaringen uit te wisselen en tips te krijgen van mij als opvoed-coach.

www.opvoed-gezinscoach.nl

 

Eet smakelijk!!

 

Marinka van den Bosch